Pneumatiky: 5 faktorov, na ktoré sa sústrediť pri prezúvaní auta
Pneumatiky sú jedinou spojnicou auta s vozovkou a preto sú jednou z najdôležitejších súčastí vášho auta. Mnoho vodičov však stále berie prezúvanie pneumatík a starostlivosť o ne na ľahkú váhu. Prezradíme vám 5 faktorov, ktoré by ste nemali zanedbávať pri výmene pneumatík
Zimné pneumatiky sa v lete nevyplácajú
Jar je za dverami a mnoho motoristov čaká prezúvanie na letné pneumatiky. Až 20 % vodičov však používa zimné pneumatiky v lete. Časť z nich to robí v rámci ekonomickej úspory, „dojazdením“ starých zimných pneumatík. Nie je to však rozumné rozhodnutie. Ojazdené zimné pneumatiky majú pri vyšších teplotách iné jazdné vlastnosti. Predlžuje sa ich brzdná dráha a zjazdený dezén neodvádza vodu efektívne tak, ako dezén letných pneumatík. Tým sa zvyšuje riziko aquaplaningu a šmyku. Zimné pneumatiky majú v lete väčší valivý odpor, to znamená vyššiu spotrebu paliva, keďže motor musí vynakladať väčšie úsilie na pohyb vozidla.
Na hĺbke dezénu záleží
Aby bola účinnosť pneumatík najlepšia, nesmú byť príliš opotrebované. Väčšina pneumatík má v dezéne kontrolné plôšky, ktoré vám prezradia stav a hĺbku dezénu. V zmysle zákona by letné pneumatiky mali mať dezén s minimálnou hĺbkou 1,8 mm, tie zimné s minimálnou hĺbkou 3 mm. Odborníci sa však zhodujú, že dezén na letných pneumatikách by nemal klesnúť pod 3 mm a pri zimných pod 4 mm. Ak vaše pneumatiky nemajú kontrolné plôšky, môžete využiť trik s dvojeurovou mincou. Svetlý okraj dvojeurovej mince má šírku približne 4 mm.
Tlak v pneumatike a vyváženie pneumatiky
Kontrola tlaku v pneumatikách, pri ich prezúvaní, je samozrejmosť. Kontrolovať tlak v pneumatikách by ste mali aj priebežne. Údaj, ktorým by ste sa mali riadiť, hľadajte na nálepke, ktorú výrobcovia umiestňujú na rám dverí vodiča alebo na vnútornej strane krytu nádrže. Optimálnym tlakom v pneumatikách zabezpečíte ideálne jazdné vlastnosti, zlepšujete ovládateľnosť auta a znižujete valivý odpor pneumatiky. To sa pozitívne prejaví aj na spotrebe paliva.
Vyvažovanie kolies sa stalo nutnosťou pri stave ciest na Slovensku. Ak nie je koleso správne vyvážené, môže dochádzať k nerovnomernému opotrebovaniu pneumatiky a jej dezénu. To môže mať vplyv na ovládateľnosť auta a jeho jazdné vlastnosti. Nová sada pneumatík vám teda nevydrží tak dlho, ako by mohla.
Rozmer pneumatiky
Pri výbere rozmerov pneumatík sa výlučne riaďte pokynmi výrobcu, respektíve údajmi uvedenými v Osvedčení o evidencií vášho vozidla. Rôzne veľké disky a nízkoprofilové pneumatiky síce môžu pôsobiť esteticky príjemne, no ak auto nie je na ne prispôsobené, môže dôjsť k zníženiu komfortu jazdy, ale aj k poškodeniu podvozkových častí vozidla.
Vek pneumatiky
Vek pneumatiky nemôžeme opomenúť. Aj pri správnom uskladnení pneumatiky sa jej vekom znižujú jej jazdné vlastnosti a odolnosť. Aj keď zákon maximálny vek pneumatiky neurčuje, neodporúčame jazdiť na letných pneumatikách starších ako 6 rokov. Výmenu zimných pneumatík zvážte pri veku 3 až 4 roky.
Vek pneumatiky zistíte prostredníctvom DOT kódu na pneumatike. Prvé dve čísla označujú týždeň, v ktorom bola pneumatika vyrobená, a druhé dve označujú rok výroby.
Nechajte to na odborníkov
Prezúvať vozidlo je dôležitá súčasť prevádzky auta. Nechajte to na odborníkov, ktorí majú dlhoročné skúsenosti a dokážu vám poradiť s výberom správnych pneumatík pre vaše vozidlo, ako aj zabezpečiť rýchlu a bezpečnú výmenu pneumatík.