Automatická prevodovka: Všetko, čo o nej potrebujete vedieť
Jeden z dlhotrvajúcich sporov medzi motoristami je výber: manuálna vs. automatická prevodovka. S novou technológiou, prichádzajúcou takmer každý deň, však tento spor môže byť o chvíľu minulosťou.
Automatická prevodovka bola v minulosti výsadou prémiových vozidiel. Dnes sa čoraz viac dostáva aj do dostupnejších cenových kategórií. Svojich fanúšikov si automatická prevodovka získala najmä svojou jednoduchosťou ovládania, pohodlím, ale aj zvyšovaním bezpečnosti. Keďže sa vodič nemusí venovať radeniu, zvýši sa tak jeho pozornosť, ktorú venuje premávke a samotnému vedeniu vozidla.
Pohodlie aj v kolóne
Pohodlie je jednou z kľúčových výhod, ktorú automatická prevodovka vodičovi môže poskytnúť. Aj zarytého fanúšika „manuálu“ musí otravovať jazda v kolóne, či v zápche, kde musí neustále vytláčať spojkový pedál a striedať maximálne tri prevodové stupne. Tu je automatická prevodovka jednoznačným víťazom. Nielenže šetrí vašu ľavú nohu a nervy, ale aj samotnú spojku. Automatická prevodovka nedopustí „faux pas“ so zhasnutím motoru pri pohýnaní vozidla, čo ocenia najmä okolití účastníci premávky.
Vhodná pre začiatočníkov
Vďaka jednoduchosti ovládania automatickej prevodovky môžeme povedať, že automatická prevodovka je vhodná aj pre začínajúcich vodičov. Nielen pohnutie sa v kolóne bude plynulé, ale odpadá aj stres z rozjazdu do kopca. Začínajúci vodič tak bude mať viac priestoru sledovať premávku a nespraviť chybu, ktorá by mohla skončiť poistnou udalosťou.
O zážitok z jazdy vás neoberie
Jedným z najčastejších argumentov, prečo uprednostniť manuálnu prevodovku pred automatickou, je absolútna kontrola vodiča nad radením. To má prinášať lepší zážitok zo samotnej jazdy. Je to však skutočne tak?
V minulosti tomuto tvrdeniu nahrávali samotné schopnosti automatickej prevodovky. Automatická prevodovka kedysi nebola prístupná voči zásahu vodiča a striktne sa riadila naprogramovaním výrobcu. Sledovala optimálne zaťaženie motora a otáčky, aby vybrala ten správny prevodový stupeň, pričom si niekedy dávala so zmenou radenia „na čas“.
Doba však pokročila a s ňou aj automatické prevodovky. Dnes už pri automatických prevodovkách nájdeme rôzne módy jazdy na šetrenie paliva alebo športový mód. Práve v režime Sport býva radenie svižnejšie, čo dodáva vodičovi pocit dynamickej jazdy.
Čo ak si vyberať nechcete?
V takom prípade je odpoveďou bezstupňová prevodovka Lineatronic od Subaru. Je to prevodovka, ktorá bola vyvinutá špeciálne pre modely tohto japonského výrobcu. Ide o prvú reťazovú bezstupňovú prevodovku, ktorá bola vyvinutá pre sériovo vyrábané vozidlo.
S prevodovkou Lineatronic dochádza k plynulej zmene prevodového pomeru. Pri bežnej prevádzke tak samotné “radenie“ ani nezaznamenáte. Ak si potrpíte na manuálne radenie, Lineatronic nesklame. V Európe sa dodáva s manuálnym režimom. S týmto režimom budete mať k dispozícií šesť pevne daných prevodových pomerov, medzi ktorými môžete sekvenčne radiť páčkami pod volantom.
Nech už ste zástancom manuálnej prevodovky, alebo je u vás absolútnym víťazom automatická prevodovka, s vozidlami Subaru získate to, čo je bližšie vášmu motoristickému srdcu. Ak si chcete prevodovku Lineatronic vyskúšať, objednajte sa na testovaciu jazdu.