Späť na všetky Novinky
Legenda menom Subaru Impreza
10. 03. 2021

Legenda menom Subaru Impreza

Dnes už ikonická Subaru Impreza je na trhu 28 rokov. Svoju reputáciu založila na výkonných boxer motoroch, pohone všetkých štyroch kolies a cenovej dostupnosti. Jej výnimočný dizajn prechádzal evolúciou a s každým modelom prinášal nové, oku lahodiace prvky, ale aj kontroverziu.

Prvá generácia Subaru Impreza: 1993 – 2000

Prvá Impreza uzrela svetlo sveta v Japonsku 1. marca 1993. Pôvodne sa však nevolala Impreza, ale Loyale. Už pri predstavení bola k dispozícii verzia s pohonom všetkých 4 kolies. Prvé verzie však neobsahovali preplňované motory, teda veľký záujem spočiatku Impreza nevyvolala. Až predstavením preplňovaných motorov vo verziách WRX STi v 1994 Impreza zaujala motoristický svet. Dizajn Subaru Impreza bol inšpirovaný technológiami rely. Japonský výrobca Fuji Heavy Industries nešetril výkonom a vyladil Boxer motory na výkon 210 až 250 koní. Práve vďaka užším boxer motorom bolo ťažisko vozidla nižšie, ako pri klasickom štvorvalci. To Impreze dodávalo jej agilitu.

V roku 1994 predstavilo Subaru legendárnu verziu 555, s ktorou sa zúčastnilo Svetového pohára v rely. Jej spotrebiteľská verzia bola dostupná pod označením STi. Bola v mnohom odolnejšia ako pôvodná WRX verzia. Lepší chladič, karbónové odpruženie a kované piesty boli obrovským lákadlom pre amatérskych pretekárov. Najväčšou výhodou Subaru Impreza bol práve vysoký výkon a odolnosť za dostupnú cenu.

Svojho prvého titulu zo Svetového pohára v Rely sa Subaru Impreza dočkalo v roku 1995 vďaka Colinovi McRaeovi. Nasledoval Pohár konštruktérov v roku 1996 a 1997. Na pripomenutie týchto úspechov Subaru vydalo niekoľko limitovaných verzií svojho úspešného vozidla.

Druhá generácia Subaru Impreza: 2000 – 2007

V roku 2000 Subaru predstavilo druhú generáciu svojho slávneho rely auta. Jeho kontroverzný dizajn však spôsobil rozporuplné ohlasy. Okrúhle svetlomety, ktoré si vyslúžili prezývku „chrobáčie oči, sa netešili veľkej obľube. Druhá generácia preto dostala hneď dva „facelifty. Prvý, v roku 2003, priniesol miernu zmenu v tvare svetlometov, ktorý sa viac blížil tvare kvapky. Druhý a finálny, s názvom „Hawkeyes, prišiel v roku 2005. Inšpiráciou posledného tvaru svetlometov boli motory a krídla stíhačiek.

Aj napriek diskutabilnému dizajnu prednej masky, Subaru Impreza druhej generácie bolo stále skutočným rely autom. Asi najznámejšou a zároveň najsilnejšou dostupnou verziou bola verzia s 2,5 litrovým motorom a výkonom viac ako 300 koní. Niesla označenie WR1 a Subaru ju vytvorilo ako oslavu výhry titulu v roku 2003 Petterom Soldergom. S druhou generáciou sa Subaru podarilo získať dva tituly Svetového pohára v Rely, v rokoch 2001 a 2003.

Tretia generácia Subaru Impreza 2007 – 2013

V roku 2007 sa Subaru odhodlalo k odvážnemu kroku. Zmena dizajnu pri tretej generácii Subaru Impreza bola v očiach mnohých skalných fanúšikov nepochopiteľná. Subaru predstavilo Imprezu ako päťdverový hatchback. Aj napriek väčšiemu telu zostala váha podobná, ako pri predchádzajúcej verzii. Odpruženie prvých verzií tretej generácie bolo mäkšie, avšak Subaru rýchlo túto zmenu napravilo. Viacero trhov vypustilo označenie „Imprezaa začalo používať označenie „Subaru WRX. V roku 2008 prišla verzia WRX STi so širším zavesením kolies a hliníkovým odpružením. Jediné, čo sa na motore zmenilo oproti predchádzajúcej generácii, bol jeho výkon. Ten stúpol na 265 koní. Práve model WRX STi dokázal zachytiť esenciu Subaru Impreza tak, ako ho poznáme.

Štvrtá generácia Subaru WRX 2013 – súčasnosť

Súčasné Subaru WRX/STI by sa dalo považovať za separátny model. Faktom však zostáva, že vychádza zo základov legendárnej Imprezy. Okrem mierne zmeneného dizajnu nastali najväčšie zmeny práve pod kapotou. Starší motor EJ20 nahradil nový 2 litrový boxer motor. Vďaka umiestneniu dvoch turbodúchadiel do prednej-spodnej časti motora, má WRX vynikajúce rozloženie váhy. Z prevodoviek je dostupný 6-stupňový manuál alebo automat s pákovým radením pod volantom.

Čo sa STi verzie týka, k mnohým zmenám nedošlo. Stále sa môžete spoľahnúť na 2,5 litrový, preplňovaný motor a 6-stupňovú manuálnu prevodovku. Rozdielom medzi predchádzajúcou generáciou je tvrdšie šasi a vylepšené odpruženie. Vylepšenia z roku 2017 sa týkali najmä väčších bŕzd a kolies.

Subaru Impreza je legenda, ktorá ovplyvnila svet rely ako aj trh cenovo dostupných závodných aut pre bežného používateľa. Vďaka výkonným, preplňovaným motorom a pohonom všetkých 4 kolies si získala srdce nejedného fanúšika motorizmu. Určite si zaslúži špeciálne miesto v histórii motošportu.

 

Ďalší krok je na Vás...